فایل بررسی میزان ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات
چکیده:
ایمنی در تردد وسائل نقلیه یکی از اصولیترین مبانی در مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل در جهان است. رعایت نشدن اصول ایمنی در طراحی راهها، نگهداری و برنامه ریزی حمل ونقل و ترافیک در کشور، باعث شده که خسارات سنگینی بر جامعه وارد شود.
مقاومت در برابر لغزندگی ازجمله پارامترهای مهم تعیین وضعیت رویه آسفالتي و نهایتاً فاکتور مهمي براي ایمنی راه محسوب ميشود که در پیشگیری از تصادفات ناشی از لغزندگی، نقش مؤثری دارد. تحقیقات نشان میدهد که مقاومت در برابر لغزندگی بر تصادفات تأثیر گذار است. این پارامتر به عنوان ویژگی سطح روسازی متأثر از دو نوع بافت ریز و درشت رویه میباشد که با وسائل و روشهای مختلفي اندازه گیری میشوند. از بین این روشها، روش آونگ انگلیسی، یک روش ارزیابی مناسب از مقاومت لغزندگی در سطح جاده به حساب میآید. در این پژوهش در پی آن هستیم تا دریابیم
- آیا ضریب اصطکاک سطح آسفالت با میزان و وقوع تصادفات در ارتباط است؟
- آیا نوع مصالح سنگی در تعیین ضریب اصطکاک سطح آسفالت، عامل مهم و مؤثری تلقی
میگردد؟
3-آیا ضریب اصطکاک سطح معابر شهری با لاستیک خودروها پارامتر قابل برآوردی است؟
بنابراین، ضریب اصطکاک سطحی نمونه از مخلوطهای آسفالتی تهیه شده از مصالح سنگی آهکی
(یکی از معادن اصفهان) و سیلیسی و کوارتزی (یکی از معادن تهران) اندازه گیری و سپس با یکدیگر مقایسه، نهایتاً آمار تصادفات نسبی نرمال شده در شهر اصفهان و منطقه 21 شهرداری تهران اخذ شده (فرمهای کام تصادفات کلان شهر اصفهان و منطقه 21 شهرداری تهران در سال 1388)
ضمن مقایسه کلی، دو نقطه با شرایط یکسان از هر کدام انتخاب و با یکدیگر مقایسه شده و بدین ترتیب اثر ضریب اصطکاک بر تصادفات مشخص خواهد شد؛ لذا نتایج ذیل که از اهداف تحقیق بوده از این تحقیق حاصل می گردد.
1ـ به دست آوردن شاخصی جهت اندازه گیری ضریب اصطکاک سطح آسفالت
2ـ بررسی نقش ضریب اصطکاک بر میزان تصادفات در شهر اصفهان
3ـ بررسی نقش نوع مصالح سنگی بر ضریب اصطکاک سطح آسفالت
کلید واژهها : ضریب اصطکاک، معابر شهری، آسفالت، تصادفات
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل دوم مبانی نظری و پژوهشی (ادبیات تحقیق)
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
فصل پنجم : پیشنهادات و نتیجه گیری
5-2- اثبات فرضیات تحقیق .................................................................................................................................... 76
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2 – 1 فهرست تحقیقات انجام شده مرتبط ............................................................................................ 17
جدول 3-1: رابطه سرعت و ضریب شتاب ترمز ................................................................................................... 44
جدول شماره 3-2: جدول ضریب اصطکاک راه های مختلف ........................................................................... 48
جدول 4-1: معبر خشک (باد لاستیک تغییر یافته) ........................................................................................... 55
جدول 4-2: معبر خشک (باد لاستیک متناسب) ................................................................................................ 56
جدول 4-3: معبر خشک ......................................................................................................................................... 56
جدول 4-4: معبر لغزنده (مرطوب) ........................................................................................................................ 56
جدول 4-5: معبر لغزنده (مرطوب) باد لاستیک تغییر یافته ............................................................................ 57
جدول 4-6: معبر لغزنده (مرطوب)- باد لاستیک متناسب ............................................................................... 57
جدول 4-7: تغییرات دما .......................................................................................................................................... 58 جدول 4-8: نوع و عمر آسفالت ............................................................................................................................... 58
جدول4- 9: برخی خصوصیات معابر شهر اصفهان ............................................................................................. 59
جدول 4-10: شبکه معابر منطقه 21 ................................................................................................................... 62
جدول 4-11: نتایج آزمایش پاندول انگلیسی ...................................................................................................... 70
جدول 4-12: خصوصیات ترافیکی برخی از خیابانهای منطقه 21 شهرداری تهران ................................. 71
جدول 4– 13: خصوصیات ترافیکی برخی از خیابانهای منطقه 7 شهرداری اصفهان .............................. 72
جدول 4 –14: نسبت تصادفات معابر انتخابی شهر اصفهان و منطقه 21 شهرداری تهران..........................74
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل3-1: نیروهای وارد بر یک جسم بر روی سطح شیبدار .......................................................................... 30
شکل 3-2: نسبت نیروی اصطکاک به وزن در شرایط بدون لغزش و لغزش ................................................ 32
شکل3-3:رابطه سرعت و ضریب اصطکاک ........................................................................................................... 36
شکل 3-4 : شماتیک دستگاه پاندول انگلیسی .................................................................................................... 45
شکل : 3-5 شماتیک دستگاه پاندول انگلیسی مورد استفاده در این تحقیق ............................................... 46
شکل:3-6 اندازهگیری مقاومت لغزشی معبر با استفاده از دستگاه پاندول انگلیسی .................................... 46
شکل 3 – 7 فلوچارت تحقیق ................................................................................................................................. 50
شکل 4-1 انجام آزمایش خط ترمز ...................................................................................................................... 54
شکل 4-2 : نمونهای از اندازهگیری خط ترمز ...................................................................................................... 54
شکل 4-3 : نمایی از آسفالت سربارهای اجرا شده در کنار آسفالت معمولی ................................................. 54
شکل 4-4: نمودار مقایسه طول شبکه معابر شهر اصفهان بر حسب نوع ..................................................... 60
شکل 4-5: نقشه تهرانسر بخش اصلی مسکونی منطقه 21 .............................................................................. 61
شکل 4-6: نمودار مقایسه طول شبکه معابر منطقه 21 شهرداری تهران .................................................... 62
شکل 4-7: نمودار تغییرات طول خط ترمز بر اساس نوع مصالح به کار رفته در آسفالت............................ 63
شکل 4- 8: نمودار تغییرات فاصله توقف بر اساس تغییرات باد لاستیک ...................................................... 64
شکل 4- 9: نمودار تغییرات فاصله توقف بر اساس لغزندگی معبر .................................................................. 64
شکل 4- 10: نمودار تغییرات فاصله توقف بر اساس تغییرات دمای محیط ................................................ 65
شکل 4- 11: نمودار تغییرات فاصله توقف بر اساس نوع و عمر آسفالت معبر ............................................ 65
شکل 4- 12: نمودار تغییرات فاصله توقف بر اساس وزن خودرو .................................................................... 66
شکل4-13: نتايج حاصل از مدل رگرسيون لجستيك بر روی دادههای آزمون خط ترمز ...........................68
شکل 4-14: مقدار R2 برای رگرسیون لجستیک انجام شده ............................................................................... 69
شکل 4-15: صحت برازش هر یک از پارمترهای مستقل (ورودی) رگرسیون ............................................. 70
شکل 4- 16: نمودار نسبت تصادفات معابر انتخابی شهر اصفهان و منطقه 21 ........................................... 74
Skid Resistance
تعداد مشاهده: 4943 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.docx
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 110
حجم فایل:2,095 کیلوبایت